Bye Edinburgh - Reisverslag uit Krommenie, Nederland van Dionne Zaal - WaarBenJij.nu Bye Edinburgh - Reisverslag uit Krommenie, Nederland van Dionne Zaal - WaarBenJij.nu

Bye Edinburgh

Door: DionneinEdinburgh

Blijf op de hoogte en volg Dionne

12 Januari 2011 | Nederland, Krommenie

30 augustus zijn we aangekomen in Edinburgh na een helse reis per boot en hadden we geen flauw idee wat te verwachten van Schotland en Edinburgh. We hebben 4 en een halve maand de tijd gehad om de prachtige stad Edinburgh kunnen ontdekken, maar nu is het weer tijd om naar huis te gaan. 14 januari gaan we weer naar huis en kiezen dit keer veilig voor het vliegtuig.

Sharna en ik hebben deze 4 ½ maand alles samen gedaan en deze maanden waren erg leerzaam voor ons; We hebben geleerd hoe het is om in de bibliotheek te leven op de Universiteit en hoe het is om een marathon essays te schrijven. We hebben geleerd hoe het studentenleven is en geleerd om samen te wonen. We hebben geleerd de Schotten te verstaan, waar we nog steeds moeite mee hebben. We hebben geleerd hoe we met de dure Schotse pond om moet gaan en geleerd om met een budget elke maand te moeten rondkomen. We hebben geleerd dat je elke woensdag gratis bij de Three Sisters kan eten en dat je doordeweeks het goedkoopst naar de bioscoop kan gaan. We hebben geleerd dat je goedkoper 3 ½ uur in een bloedhete, krappe bus kan zitten als dat je in een uurtje door het land met trein suist. We hebben geleerd welke pubs en clubs het leukste zijn in Edinburgh en we hebben geleerd welke plekken het mooist zijn. We hebben geleerd hoe we een berg moeten beklimmen op Ugg’s en hoe we de boiler moeten repareren, die wekelijks aan de praat gebracht moet worden. We hebben geleerd hoe we een accommodatie moeten regelen en hoe alles bij een Schotse makelaar werkt. We hebben geleerd dat de Schotten niet zo secuur zijn met rekeningen en we hebben geleerd dat bijna het Enforcement team aan de deur stond, omdat wij geen tv licentie hadden. We hebben geleerd hoe het is om een weekendje met het vliegtuig naar Dublin te gaan en hoe open de Ierse bevolking is. We hebben geleerd hoe moeilijk het is om een open tentamen voor te bereiden en we hebben geleerd om met de stress hiervan om te gaan. We hebben geleerd dat de Schotten van alcohol houden, maar enorm gezellig zijn. We hebben geleerd dat de medische zorg en de scholen hier gratis zijn en dat de rijke Schotten enorme taxes betalen om dit allemaal te financieren. We hebben geleerd dat William Wallace een belangrijk persoon in de geschiedenis van Schotland was en dat echte Schotse mannen niets onder hun kilt dragen. We hebben geleerd hoe je een wc moet verstoppen en hoe je deze daarna weer moet ontstoppen. We hebben geleerd dat er echt iets onverklaarbaars leeft in Loch ness en dat het monster vorige maand nog door een toerist gezien is. We hebben geleerd dat de Schotten alles frituren na de Amerikanen het dikste volk op de wereld zijn. We hebben geleerd hoe het is om in een paleisje te wonen en gebruik te kunnen maken van een eigen fitness. We hebben geleerd dat Edinburgh op meerdere heuvels ligt en leren omgaan met de kuit spierpijn hiervan. We hebben geleerd om op de Schotse manier Hogmonay te vieren en geleerd hoe je geïmporteerde oliebollen moet opwarmen en eten.
We hebben geleerd om overal voor in de rij te staan en af en toe als een echte Nederlander voor te dringen. We hebben geleerd dat Schotten ervan houden om schapenmaag met ingewanden te eten en dat deze voedzame specialiteit Haggis wordt genoemd.

Waarvan ik het meeste heb geleerd is van de Universiteit en van de nieuwe internationale vrienden die wij hier gemaakt hebben. Ik heb geleerd hoe het is om in het buitenland te studeren en te wonen en ik heb geleerd dat Sharna voor altijd mijn vriendin zal blijven.

Deze ervaring was onwijs leerzaam en zal ik nooit meer vergeten..
Bye Edinburgh, ik zeg geen Goodbye, want ik kom terug. Misschien voor werk of voor vakantie, ik kom zeker nog een keer op deze plek terug.

• 12 Januari 2011 - 11:20

Esmee:

Nou je hebt in ieder geval veeeel geleerd haha!
    Veel plezier nog de laatste dagen, en kom goed thuis xxxxxx

• 12 Januari 2011 - 13:57

Chantal:

Hi Dionne,

wat heb je lekker veel meegemaakt.. en allemaal nog leerzaam ook :D
    Ik denk dat ik wel wat van jouw tips ga gebruiken! vond het echt leuk om dit alles van jouw te lezen.
    Ik spreek je hopelijk nog na terug komst! ik vertrek namelijk 6 februari naar schotland.

Groetjes

• 12 Januari 2011 - 15:20

Kimberly:

Super leuk allemaal! En veel geleerd :D ze je snel in nl! X

• 13 Januari 2011 - 13:45

Marijke :

Dionne Gefeliciteerd met het behalen van je vakken,heel goed gedaan.

• 14 Januari 2011 - 14:13

Jan:

Hoi Dionne,

Wat een leuk verslag. Jullie hebben, behalve de verplichte stof op de universiteit, wel heel veel andere dingen geleerd.
    (Lekker he, die Haggis.)

Groetjes, Jan